Heeft de waterstoftruck een toekomst?

Gepubliceerd op : 07 juni 20222 min leestijd

Toonaangevende autofabrikanten hebben zichzelf een nieuwe uitdaging gesteld: de beste waterstofaangedreven vrachtwagens op de markt brengen. Dit type voertuig heeft bijzondere kenmerken. Wat zijn de voordelen ten opzichte van andere groene voertuigen? Heeft het een toekomst op de automarkt?

Wat is een waterstof truck?

Een waterstofvoertuig is een elektrisch aangedreven voertuig. Het heeft twee soorten tanks: één voor de opslag van waterstof en één voor de brandstofcellen. Ondanks dit verschil is de werkingswijze dezelfde als bij een conventionele motor. Dit type voertuig wordt “koolstofvrij” genoemd omdat het geen broeikasgassen uitstoot. Hij stoot alleen diwaterstofmonoxide of H20 uit. Het voldoet dus aan de huidige milieunormen.

De manier waarop het werkt is heel eenvoudig: de batterijen in combinatie met waterstof produceren elektriciteit die vrijkomt en wordt opgeslagen in de batterij die het voertuig aandrijft. De vrachtwagen is dus in staat zijn eigen elektriciteit te produceren.

Waarom kiezen voor waterstofvrachtwagens?

Ten eerste zijn deze voertuigen milieuvriendelijker. Waterstof is een onuitputtelijke energiebron. Het is dus een ecologische oplossing. Het is ook een stil voertuig dat een optimaal comfort voor de gebruikers garandeert. Bovendien is de koppelefficiëntie drie keer hoger dan die van conventionele brandstof. Dit levert aanzienlijke besparingen op.

De capaciteit zal echter afhangen van het motorvermogen, de opslagcapaciteit van de tanks en het vermogen van de brandstofcel. Sommige fabrikanten bieden momenteel een actieradius tot 1.300 km. Tot slot wordt de oplaadtijd verkort: in minder dan twintig minuten is uw batterij weer opgeladen.

Hebben vrachtwagens op waterstof een plaats in Frankrijk?

Sinds enkele jaren innoveren veel fabrikanten door waterstofaangedreven modellen te ontwerpen. In Europa zullen zij in 2022 en 2023 op de markt worden gebracht. Frankrijk is van plan in de komende jaren verschillende waterstofstations te bouwen (meer dan 100 openbare stations tot 2023). Dit zou de gebruikers van zware voertuigen ertoe kunnen aanzetten voor deze oplossing te kiezen.

Bovendien moedigt Frankrijk de ontwikkeling van waterstofmobiliteit aan om de ecologische impact te verminderen. Volgens de statistieken is het land van plan om alleen al in 2023 meer dan 200 waterstofvrachtwagens op de weg te brengen. Kortom, deze technologie is een revolutie in de automobielsector. Waterstof kan de groene brandstof van morgen worden.

Plan du site